X-Git-Url: http://svarog.pmf.uns.ac.rs/gitweb/?a=blobdiff_plain;f=skripta-spa1-sadrzaj.tex;h=d9f8e1969b9b8063b499120717aec0c74b85cf41;hb=d5fffd8a3f9caeb6ac3e446a7ea7a25499bf7404;hp=61350f0fa566f6a23d7bfd135da1b874ae4a949d;hpb=5e0787dfd5359ffe9a205a791d5f86e9cf7e6e94;p=spa1skripta-public.git diff --git a/skripta-spa1-sadrzaj.tex b/skripta-spa1-sadrzaj.tex index 61350f0..d9f8e19 100644 --- a/skripta-spa1-sadrzaj.tex +++ b/skripta-spa1-sadrzaj.tex @@ -9,7 +9,7 @@ \newcommand{\autor}{Vladimir Kurbalija, Milos Radovanovic, Doni Pracner} \newcommand{\naslov}{Skripta za vezbe iz predmeta "Strukture podataka i algoritmi 1"} -\newcommand{\datum}{Februar 2013, Novi Sad} +\newcommand{\datum}{Februar 2014, Novi Sad} \newcommand{\verzija}{ver 14a-\varijacija} %varijacija je definisana u fajlu koji ukljucuje ovaj @@ -576,42 +576,65 @@ U ovom modulu je definisan tip \kod{File}, koji predstavlja jedan fajl sa kojim radimo. Da bi ga koristili moramo ga uvesti u program (isto kao što uvozimo i komande). -\begin{quote}U primerima se pretpostavlja da je ``f'' tipa \kod{File}, ``str'' niz -znakova, ``i'' tipa \kod{INTEGER}, ``c'' tipa \kod{CARDINAL} i ``ch'' -tipa \kod{CHAR}. Dodatna promenljiva ``n'' tipa \kod{INTEGER} služi za -formatiranje slično kao u modulu \kod{InOut}. -\end{quote} +\emph{U primerima se pretpostavlja da je ``f'' tipa \kod{File}, + ``str'' niz znakova, ``i'' tipa \kod{INTEGER}, ``c'' tipa + \kod{CARDINAL} i ``ch'' tipa \kod{CHAR}. Dodatna promenljiva ``n'' + tipa \kod{INTEGER} služi za formatiranje slično kao u modulu + \kod{InOut}, odnosno za ispis će biti zauzeto bar ``n'' znakova.} + + +Ako otvaramo već postojeći fajl, poželjno je prvo proveriti da li on +postoji -- u suprotnom naš program će se srušiti pri izvršavanju. +Funkcija \kod{Exists(str)} vraća da li fajl postoji. Promenljiva tipa \kod{File} se mora vezati za neki fajl jednom od sledećih komandi: \begin{itemize} -\item \kod{f := Open(str);} -- otvara se postojeci fajl za čitanje\\ -\item \kod{f := Create(str);} -- kreira se fajl za pisanje\\ +\item \kod{f := Open(str);} -- otvara se postojeci fajl za čitanje +\item \kod{f := Create(str);} -- kreira se fajl za pisanje; ako je već + postojao, biće zamenjen \item \kod{f := Append(str);} -- otvara se postojeći fajl za dopisivanje na kraj \end{itemize} -Po završetku rada fajl se mora zatvoriti, u našem primeru to bi bilo -\kod{Close(f);} +Po završetku rada fajl se mora zatvoriti, u našem primeru to bi bilo: +\begin{itemize} +\item \kod{Close(f);} +\end{itemize} Procedure za čitanje i pisanje su vrlo slične onima iz modula \kod{IO}, osim što imaju dodatni parametar „\kod{f}“ koji označava fajl sa kojim se radi. \begin{itemize} -\item \kod{RdStr(f,str)} -- učitava ceo red u string str\\ -\item \kod{RdItem(f,str)} -- učitava jednu reč u string str (učitava znakove iz fajla dok ne naiđe na separator)\\ -\item \kod{i:= RdInt(f); c:= RdCard(f)} -- učitava broj, koji se dobija kao rezultat procedure\\ +\item \kod{RdStr(f,str)} -- učitava ceo red u string str +\item \kod{RdItem(f,str)} -- učitava jednu reč u string str (učitava + znakove iz fajla dok ne naiđe na separator) +\item \kod{i:= RdInt(f); c:= RdCard(f)} -- učitava broj, koji se + dobija kao rezultat procedure \item \kod{ch:= RdChar(f)} -- vraća jedan znak iz fajla \end{itemize} +Bitno je obratiti pažnju na specifičnost da postoje dve komande za +čitanje stringova iz fajla i da se one ponašaju različito. Budući da +razmak spada u separatore to znači da se korišćenjem \kod{RdItem} ne +može učitati string koji ima u sebi razmake. + Analogne su i procedure za pisanje različitih tipova u fajl: \begin{itemize} -\item \kod{WrStr(f,str); WrInt(f,i,n);}\ \kod{WrCard(f,c,n);}\ - \kod{WrChar(f,ch);} +\item \kod{WrStr(f,str);} +\item \kod{WrInt(f,i,n);} +\item \kod{WrCard(f,c,n);} +\item \kod{WrChar(f,ch);} \end{itemize} +Treba primetiti da ne postoje dve komande za ispis stringa u fajl -- +potpuno je svejedno da li on ima razmake u sebi ili ne. + +Prelom reda se eksplicitno upisuje u fajl komandom +\begin{itemize} +\item \kod{WrLn(f);}. +\end{itemize} -Prelom reda se eksplicitno upisuje u fajl komandom \kod{WrLn(f);}. Da bi odredili da li smo stigli do kraja fajla možemo koristiti \kod{EOF}. U pitanju je logička promenljiva koja se uvozi iz modula @@ -621,6 +644,7 @@ pri operacijama otvaranja i zatvaranja fajlova, odnosno neće se pri tome resetovati na \kod{FALSE}, pa na ovo treba obratiti pažnju pri radu. + \subsection{Zadatak: ispis sadržaja fajla na ekran} Potrebno je sve redove iz fajla učitati i ispisati ih na ekran. @@ -2500,167 +2524,14 @@ END Rek2. \appendix \sectionbreak -\section{Native XDS Modula 2 -- kratko uputstvo} - - -Ovo uputstvo ukratko pokriva kako se može nabaviti XDS Modula 2 za Windows -sistem, njenu instalaciju, te kako napraviti i pokretnuti jednostavan program. - -\subsection*{Dobavljanje instalacije} - - -Native XDS Modula 2 se može besplatno skinuti sa sajta proizvođača, -\url{http://www.excelsior-usa.com/}, tačnije na adresi: - -\url{http://www.excelsior-usa.com/xdsdl.html} - -Prvo se prikazuje ugovor o korišćenju koji na dnu treba potvrditi da ste -razumeli i da ćete ga se pridržavati. - -Na stranici koja se potom otvara je potrebno odabrati ``XDS 2.6 beta 2 -for Windows'' i snimiti je na računar. - -\subsection*{Instalacija okruženja} - -Osnovno okruženje (xds-x86...) se instalira pokretanjem prethodno pomenute - instalacione arhive. - -\emph{Korisnicima Windows-a 7 preporučujemo da pokrenu instalacione - pakete pomoću opcije ``Run as administrator'' do koje se stiže desnim - klikom miša.} - -Pretpostavićemo u daljem tekstu da je program instaliran u -\kod{C:/XDS/} - -\subsection*{Pokretanje okruženja} - -Po uspešnoj instalaciji bi trebalo da postoji ikonica na desktopu, kao -i grupa sa programom u start meniju. - -Ukoliko iz bilo kakvog razloga ne postoje odgovarajuće prečice, -okruženje se može pokrenuti uz pomoć izvršnog fajla -\kod{C:/XDS/BIN/xds.exe} (ako je instalirano na podrazumevanoj -lokaciji). - -\subsection*{Prvi projekat} - -Da bismo mogli da pišemo i pokrećemo svoj program, potrebno je prvo -napraviti projekat za njega, što se radi na sledeći način: - -\begin{itemize} - -\item - Iz menija se odabere Project->New. -\item U dijalogu se klikne na gornje dugme ``Browse'', odabere se putanja gde - će se kreirati projekat i ukuca se ime novog projekta. - -\item U drugom polju ``Template'' ne treba da piše ništa. Ukoliko - postoji neki tekst, obrisati ga. - -\item Kliknuti na ``OK'' - -\item Iskočiće dijalog na kome piše da ne postoji fajl za editovanje, - kliknuti na ``OK'' da se on napravi. - -\item Pojavljuje se forma za kucanje programa, ukucati (na primer): - -\begin{minipage}{\columnwidth} -\begin{lstlisting}[style=codeblock] - MODULE Hello; - FROM InOut IMPORT WriteString,WriteLn; - BEGIN - WriteString("Hello World"); - WriteLn; - END Hello. -\end{lstlisting} -\end{minipage} - -\item Program se može pokrenuti na različite načine, pri čemu se - automatski prevodi: - - \begin{itemize} - - \item Klik na ``Run'' ikonicu u toolbaru (plavi čovečuljak koji trči) - - \item Meni Debug->Run - - \item Prečica Ctrl+F9 na tastaturi - - \end{itemize} - -\item Ako je sve u redu sa programom, treba da se pojavi novi terminal - u kome se ispisuje rezultat izvršavanja programa, u našem slučaju - jednostavna pozdravna poruka. -\end{itemize} - -Naravno moguće je i samo prevesti (kompajlirati) program, tako da se -samo prikažu greške (ako ih ima) i bez pokretanja programa: -\begin{itemize} -\item Klik na ``Compile'' ikonicu u toolbaru -\item Meni Tools->Compile -\item Prečica F9 na tastaturi -\end{itemize} - -Ukoliko u programu postoje greške, on neće biti pokrenut, već će se -dobiti lista grešaka u donjem delu prozora. Na primer ako obrišemo ``S'' -u četvrtom redu i probamo da pokrenemo program, taj red će biti -označen svetlo plavom bojom i dobićemo poruku: - -\kod{- Error in pro1.mod [4:5]: Undeclared identifier "Writeting"} - -Što znači da u četvrtom redu, kod petog karatkera postoji problem, da -identifikator nije deklarisan, što najčešće znači da ga nismo uvezli, -ili, kao u našem slučaju, da smo napravili grešku u kucanju. - -Stvar na koju isto treba obratiti pažnju je da se nekad greška -prijavljue nešto kasnije u tekstu nego što je napravljena. Na primer, -ako obrišemo ``;'' na kraju četvrtog reda i probamo da pokrenemo -program, peti red će biti označen svetlo plavom bojom i dobićemo -poruku: - -\kod{- Error in pro1.mod [5:5]: Expected symbol ";" } - -Ovo se desilo jer nedostaje tačka zarez na kraju četvrtog reda, ali će -kompajler probati da je traži i dalje, pa će tek na početku petog reda -prijaviti grešku. - -U spisku se takođe pojavljuje i upozorenje (Warning) o tome da se -uvezena komanda WriteString ne koristi nigde u programu. Često se -upozorenja mogu ignorisati, a pažnju uglavnom treba obraćati na -greške, odnosno poruke koje počinju sa ``Error''. - -Takođe se često dešava da su druge prijavljene greške posledica prve, -te je poželjno ponovo kompajlirati (ili pokretati) program posle svake -ispravljene greške. - -\paragraph{Napomena o template-ovima pri kreiranju projekta:} -Moguće je namestiti da u dijalogu za novi projekat drugo polje ``Template'' - uvek bude prazno. Potrebno je u tom istom dijalogu kliknuti na - ``Configure'', a potom isprazniti polje ``default template''. - -\subsection{Mogući problemi} - -\subsubsection*{Nedostajući sistemski moduli} - -Verzije pre 2.6 nisu imale uključene u glavni paket sve module koji se -koriste u okviru kursa, i bilo je neophodno da se dodatno instalira i -``Top Speed Compatibility Pack'' (tscp-x86...). Bez njega je kompajler -prijavljivao da ne postoje neki moduli - najčešće je problem bio da -nedostaje \kod{FIO} modul. - -\subsubsection*{Problemi u pokretanju - nemoguće naći exe} - -Ako pri pokušaju kompajliranja/pokretanja programa kompajler prijavi -da ne može da nađe exe i pri tome prijavljuje kraću putanju od one -koja je stvarno u pitanju, obično se radi o tome da je postojao razmak -u okviru putanje do modula. Npr ``C:\textbackslash Moj prvi program'' -će prouzrokovati probleme, a kompajler će prijaviti da ne može da nađe -``C:\textbackslash Moj''. - -Ovo je nažalost problem okruženja i dok se ne ispravi u nekoj budućoj -verziji ne može se zaobići, tako da je jedino rešenje premestiti -fajlove, odnosno ako je moguće preimenovati problematične foldere. +\pagenumbering{Roman} +\input{xds-uputstvo} \mainend + +%%% Local Variables: +%%% mode: latex +%%% TeX-master: "skripta-spa1-jk" +%%% End: