X-Git-Url: http://svarog.pmf.uns.ac.rs/gitweb/?p=spa1skripta-public.git;a=blobdiff_plain;f=skripta-spa1-sadrzaj.tex;h=b2936771ead564593d74ef02819bf01164fd89dc;hp=ecc671fa43adf756631ee9b7d2014f57b8a0d6f0;hb=84d5d02802957c06c44d8494631882b52b542d95;hpb=17a4eb773d1023a87fd93017e9bee450bdad83c9 diff --git a/skripta-spa1-sadrzaj.tex b/skripta-spa1-sadrzaj.tex index ecc671f..b293677 100644 --- a/skripta-spa1-sadrzaj.tex +++ b/skripta-spa1-sadrzaj.tex @@ -2500,166 +2500,13 @@ END Rek2. \appendix \sectionbreak -\section{Native XDS Modula 2 -- kratko uputstvo} - - -Ovo uputstvo ukratko pokriva kako se može nabaviti XDS Modula 2 za Windows -sistem, njenu instalaciju, te kako napraviti i pokretnuti jednostavan program. - -\subsection*{Dobavljanje instalacije} - - -Native XDS Modula 2 se može besplatno skinuti sa sajta proizvođača, -tačnije na adresi:\\ -\url{http://www.excelsior-usa.com/xdsdl.html} - -Prvo se prikazuje ugovor o korišćenju koji na dnu treba potvrditi da ste -razumeli i da ćete ga se pridržavati. - -Na stranici koja se potom otvara je potrebno odabrati ``XDS 2.6 beta 2 -for Windows'' i snimiti je na računar. - -\subsection*{Instalacija okruženja} - -Osnovno okruženje (xds-x86...) se instalira pokretanjem prethodno pomenute - instalacione arhive. - -\emph{Korisnicima Windows-a 7 preporučujemo da pokrenu instalacione - pakete pomoću opcije ``Run as administrator'' do koje se stiže desnim - klikom miša.} - -Pretpostavićemo u daljem tekstu da je program instaliran u -\kod{C:/XDS/} - -\subsection*{Pokretanje okruženja} - -Po uspešnoj instalaciji bi trebalo da postoji ikonica na desktopu, kao -i grupa sa programom u start meniju. - -Ukoliko iz bilo kakvog razloga ne postoje odgovarajuće prečice, -okruženje se može pokrenuti uz pomoć izvršnog fajla -\kod{C:/XDS/BIN/xds.exe} (ako je instalirano na podrazumevanoj -lokaciji). - -\subsection*{Prvi projekat} - -Da bismo mogli da pišemo i pokrećemo svoj program, potrebno je prvo -napraviti projekat za njega, što se radi na sledeći način: - -\begin{itemize} - -\item - Iz menija se odabere Project->New. -\item U dijalogu se klikne na gornje dugme ``Browse'', odabere se putanja gde - će se kreirati projekat i ukuca se ime novog projekta. - -\item U drugom polju ``Template'' ne treba da piše ništa. Ukoliko - postoji neki tekst, obrisati ga. - -\item Kliknuti na ``OK'' - -\item Iskočiće dijalog na kome piše da ne postoji fajl za editovanje, - kliknuti na ``OK'' da se on napravi. - -\item Pojavljuje se forma za kucanje programa, ukucati (na primer): - -\begin{minipage}{\columnwidth} -\begin{lstlisting}[style=codeblock] - MODULE Hello; - FROM InOut IMPORT WriteString,WriteLn; - BEGIN - WriteString("Hello World"); - WriteLn; - END Hello. -\end{lstlisting} -\end{minipage} - -\item Program se može pokrenuti na različite načine, pri čemu se - automatski prevodi: - - \begin{itemize} - - \item Klik na ``Run'' ikonicu u toolbaru (plavi čovečuljak koji trči) - - \item Meni Debug->Run - - \item Prečica Ctrl+F9 na tastaturi - - \end{itemize} - -\item Ako je sve u redu sa programom, treba da se pojavi novi terminal - u kome se ispisuje rezultat izvršavanja programa, u našem slučaju - jednostavna pozdravna poruka. -\end{itemize} - -Naravno moguće je i samo prevesti (kompajlirati) program, tako da se -samo prikažu greške (ako ih ima) i bez pokretanja programa: -\begin{itemize} -\item Klik na ``Compile'' ikonicu u toolbaru -\item Meni Tools->Compile -\item Prečica F9 na tastaturi -\end{itemize} - -Ukoliko u programu postoje greške, on neće biti pokrenut, već će se -dobiti lista grešaka u donjem delu prozora. Na primer ako obrišemo ``S'' -u četvrtom redu i probamo da pokrenemo program, taj red će biti -označen svetlo plavom bojom i dobićemo poruku: - -\kod{- Error in pro1.mod [4:5]: Undeclared identifier "Writeting"} - -Što znači da u četvrtom redu, kod petog karatkera postoji problem, da -identifikator nije deklarisan, što najčešće znači da ga nismo uvezli, -ili, kao u našem slučaju, da smo napravili grešku u kucanju. - -Stvar na koju isto treba obratiti pažnju je da se nekad greška -prijavljue nešto kasnije u tekstu nego što je napravljena. Na primer, -ako obrišemo ``;'' na kraju četvrtog reda i probamo da pokrenemo -program, peti red će biti označen svetlo plavom bojom i dobićemo -poruku: - -\kod{- Error in pro1.mod [5:5]: Expected symbol ";" } - -Ovo se desilo jer nedostaje tačka zarez na kraju četvrtog reda, ali će -kompajler probati da je traži i dalje, pa će tek na početku petog reda -prijaviti grešku. - -U spisku se takođe pojavljuje i upozorenje (Warning) o tome da se -uvezena komanda WriteString ne koristi nigde u programu. Često se -upozorenja mogu ignorisati, a pažnju uglavnom treba obraćati na -greške, odnosno poruke koje počinju sa ``Error''. - -Takođe se često dešava da su druge prijavljene greške posledica prve, -te je poželjno ponovo kompajlirati (ili pokretati) program posle svake -ispravljene greške. - -\paragraph{Napomena o template-ovima pri kreiranju projekta:} -Moguće je namestiti da u dijalogu za novi projekat drugo polje ``Template'' - uvek bude prazno. Potrebno je u tom istom dijalogu kliknuti na - ``Configure'', a potom isprazniti polje ``default template''. - -\subsection{Mogući problemi} - -\subsubsection*{Nedostajući sistemski moduli} - -Verzije pre 2.6 nisu imale uključene u glavni paket sve module koji se -koriste u okviru kursa, i bilo je neophodno da se dodatno instalira i -``Top Speed Compatibility Pack'' (tscp-x86...). Bez njega je kompajler -prijavljivao da ne postoje neki moduli - najčešće je problem bio da -nedostaje \kod{FIO} modul. - -\subsubsection*{Problemi u pokretanju - nemoguće naći exe} - -Ako pri pokušaju kompajliranja/pokretanja programa kompajler prijavi -da ne može da nađe exe i pri tome prijavljuje kraću putanju od one -koja je stvarno u pitanju, obično se radi o tome da je postojao razmak -u okviru putanje do modula. Npr ``C:\textbackslash Moj prvi program'' -će prouzrokovati probleme, a kompajler će prijaviti da ne može da nađe -``C:\textbackslash Moj''. - -Ovo je nažalost problem okruženja i dok se ne ispravi u nekoj budućoj -verziji ne može se zaobići, tako da je jedino rešenje premestiti -fajlove, odnosno ako je moguće preimenovati problematične foldere. +\input{xds-uputstvo} \mainend + +%%% Local Variables: +%%% mode: latex +%%% TeX-master: "skripta-spa1-jk" +%%% End: