From: Doni Pracner Date: Sat, 15 Feb 2014 16:20:52 +0000 (+0100) Subject: izdvojeno upustvo za XDS u odvojen fajl X-Git-Tag: v14a~8^2~9 X-Git-Url: http://svarog.pmf.uns.ac.rs/gitweb/?p=spa1skripta-public.git;a=commitdiff_plain;h=84d5d02802957c06c44d8494631882b52b542d95 izdvojeno upustvo za XDS u odvojen fajl --- diff --git a/skripta-spa1-sadrzaj.tex b/skripta-spa1-sadrzaj.tex index ecc671f..b293677 100644 --- a/skripta-spa1-sadrzaj.tex +++ b/skripta-spa1-sadrzaj.tex @@ -2500,166 +2500,13 @@ END Rek2. \appendix \sectionbreak -\section{Native XDS Modula 2 -- kratko uputstvo} - - -Ovo uputstvo ukratko pokriva kako se može nabaviti XDS Modula 2 za Windows -sistem, njenu instalaciju, te kako napraviti i pokretnuti jednostavan program. - -\subsection*{Dobavljanje instalacije} - - -Native XDS Modula 2 se može besplatno skinuti sa sajta proizvođača, -tačnije na adresi:\\ -\url{http://www.excelsior-usa.com/xdsdl.html} - -Prvo se prikazuje ugovor o korišćenju koji na dnu treba potvrditi da ste -razumeli i da ćete ga se pridržavati. - -Na stranici koja se potom otvara je potrebno odabrati ``XDS 2.6 beta 2 -for Windows'' i snimiti je na računar. - -\subsection*{Instalacija okruženja} - -Osnovno okruženje (xds-x86...) se instalira pokretanjem prethodno pomenute - instalacione arhive. - -\emph{Korisnicima Windows-a 7 preporučujemo da pokrenu instalacione - pakete pomoću opcije ``Run as administrator'' do koje se stiže desnim - klikom miša.} - -Pretpostavićemo u daljem tekstu da je program instaliran u -\kod{C:/XDS/} - -\subsection*{Pokretanje okruženja} - -Po uspešnoj instalaciji bi trebalo da postoji ikonica na desktopu, kao -i grupa sa programom u start meniju. - -Ukoliko iz bilo kakvog razloga ne postoje odgovarajuće prečice, -okruženje se može pokrenuti uz pomoć izvršnog fajla -\kod{C:/XDS/BIN/xds.exe} (ako je instalirano na podrazumevanoj -lokaciji). - -\subsection*{Prvi projekat} - -Da bismo mogli da pišemo i pokrećemo svoj program, potrebno je prvo -napraviti projekat za njega, što se radi na sledeći način: - -\begin{itemize} - -\item - Iz menija se odabere Project->New. -\item U dijalogu se klikne na gornje dugme ``Browse'', odabere se putanja gde - će se kreirati projekat i ukuca se ime novog projekta. - -\item U drugom polju ``Template'' ne treba da piše ništa. Ukoliko - postoji neki tekst, obrisati ga. - -\item Kliknuti na ``OK'' - -\item Iskočiće dijalog na kome piše da ne postoji fajl za editovanje, - kliknuti na ``OK'' da se on napravi. - -\item Pojavljuje se forma za kucanje programa, ukucati (na primer): - -\begin{minipage}{\columnwidth} -\begin{lstlisting}[style=codeblock] - MODULE Hello; - FROM InOut IMPORT WriteString,WriteLn; - BEGIN - WriteString("Hello World"); - WriteLn; - END Hello. -\end{lstlisting} -\end{minipage} - -\item Program se može pokrenuti na različite načine, pri čemu se - automatski prevodi: - - \begin{itemize} - - \item Klik na ``Run'' ikonicu u toolbaru (plavi čovečuljak koji trči) - - \item Meni Debug->Run - - \item Prečica Ctrl+F9 na tastaturi - - \end{itemize} - -\item Ako je sve u redu sa programom, treba da se pojavi novi terminal - u kome se ispisuje rezultat izvršavanja programa, u našem slučaju - jednostavna pozdravna poruka. -\end{itemize} - -Naravno moguće je i samo prevesti (kompajlirati) program, tako da se -samo prikažu greške (ako ih ima) i bez pokretanja programa: -\begin{itemize} -\item Klik na ``Compile'' ikonicu u toolbaru -\item Meni Tools->Compile -\item Prečica F9 na tastaturi -\end{itemize} - -Ukoliko u programu postoje greške, on neće biti pokrenut, već će se -dobiti lista grešaka u donjem delu prozora. Na primer ako obrišemo ``S'' -u četvrtom redu i probamo da pokrenemo program, taj red će biti -označen svetlo plavom bojom i dobićemo poruku: - -\kod{- Error in pro1.mod [4:5]: Undeclared identifier "Writeting"} - -Što znači da u četvrtom redu, kod petog karatkera postoji problem, da -identifikator nije deklarisan, što najčešće znači da ga nismo uvezli, -ili, kao u našem slučaju, da smo napravili grešku u kucanju. - -Stvar na koju isto treba obratiti pažnju je da se nekad greška -prijavljue nešto kasnije u tekstu nego što je napravljena. Na primer, -ako obrišemo ``;'' na kraju četvrtog reda i probamo da pokrenemo -program, peti red će biti označen svetlo plavom bojom i dobićemo -poruku: - -\kod{- Error in pro1.mod [5:5]: Expected symbol ";" } - -Ovo se desilo jer nedostaje tačka zarez na kraju četvrtog reda, ali će -kompajler probati da je traži i dalje, pa će tek na početku petog reda -prijaviti grešku. - -U spisku se takođe pojavljuje i upozorenje (Warning) o tome da se -uvezena komanda WriteString ne koristi nigde u programu. Često se -upozorenja mogu ignorisati, a pažnju uglavnom treba obraćati na -greške, odnosno poruke koje počinju sa ``Error''. - -Takođe se često dešava da su druge prijavljene greške posledica prve, -te je poželjno ponovo kompajlirati (ili pokretati) program posle svake -ispravljene greške. - -\paragraph{Napomena o template-ovima pri kreiranju projekta:} -Moguće je namestiti da u dijalogu za novi projekat drugo polje ``Template'' - uvek bude prazno. Potrebno je u tom istom dijalogu kliknuti na - ``Configure'', a potom isprazniti polje ``default template''. - -\subsection{Mogući problemi} - -\subsubsection*{Nedostajući sistemski moduli} - -Verzije pre 2.6 nisu imale uključene u glavni paket sve module koji se -koriste u okviru kursa, i bilo je neophodno da se dodatno instalira i -``Top Speed Compatibility Pack'' (tscp-x86...). Bez njega je kompajler -prijavljivao da ne postoje neki moduli - najčešće je problem bio da -nedostaje \kod{FIO} modul. - -\subsubsection*{Problemi u pokretanju - nemoguće naći exe} - -Ako pri pokušaju kompajliranja/pokretanja programa kompajler prijavi -da ne može da nađe exe i pri tome prijavljuje kraću putanju od one -koja je stvarno u pitanju, obično se radi o tome da je postojao razmak -u okviru putanje do modula. Npr ``C:\textbackslash Moj prvi program'' -će prouzrokovati probleme, a kompajler će prijaviti da ne može da nađe -``C:\textbackslash Moj''. - -Ovo je nažalost problem okruženja i dok se ne ispravi u nekoj budućoj -verziji ne može se zaobići, tako da je jedino rešenje premestiti -fajlove, odnosno ako je moguće preimenovati problematične foldere. +\input{xds-uputstvo} \mainend + +%%% Local Variables: +%%% mode: latex +%%% TeX-master: "skripta-spa1-jk" +%%% End: diff --git a/xds-uputstvo.tex b/xds-uputstvo.tex new file mode 100644 index 0000000..a379dca --- /dev/null +++ b/xds-uputstvo.tex @@ -0,0 +1,159 @@ +\section{Native XDS Modula 2 -- kratko uputstvo} + + +Ovo uputstvo ukratko pokriva kako se može nabaviti XDS Modula 2 za Windows +sistem, njenu instalaciju, te kako napraviti i pokretnuti jednostavan program. + +\subsection*{Dobavljanje instalacije} + + +Native XDS Modula 2 se može besplatno skinuti sa sajta proizvođača, +tačnije na adresi:\\ +\url{http://www.excelsior-usa.com/xdsdl.html} + +Prvo se prikazuje ugovor o korišćenju koji na dnu treba potvrditi da ste +razumeli i da ćete ga se pridržavati. + +Na stranici koja se potom otvara je potrebno odabrati ``XDS 2.6 beta 2 +for Windows'' i snimiti je na računar. + +\subsection*{Instalacija okruženja} + +Osnovno okruženje (xds-x86...) se instalira pokretanjem prethodno pomenute + instalacione arhive. + +\emph{Korisnicima Windows-a 7 preporučujemo da pokrenu instalacione + pakete pomoću opcije ``Run as administrator'' do koje se stiže desnim + klikom miša.} + +Pretpostavićemo u daljem tekstu da je program instaliran u +\kod{C:/XDS/} + +\subsection*{Pokretanje okruženja} + +Po uspešnoj instalaciji bi trebalo da postoji ikonica na desktopu, kao +i grupa sa programom u start meniju. + +Ukoliko iz bilo kakvog razloga ne postoje odgovarajuće prečice, +okruženje se može pokrenuti uz pomoć izvršnog fajla +\kod{C:/XDS/BIN/xds.exe} (ako je instalirano na podrazumevanoj +lokaciji). + +\subsection*{Prvi projekat} + +Da bismo mogli da pišemo i pokrećemo svoj program, potrebno je prvo +napraviti projekat za njega, što se radi na sledeći način: + +\begin{itemize} + +\item + Iz menija se odabere Project->New. +\item U dijalogu se klikne na gornje dugme ``Browse'', odabere se putanja gde + će se kreirati projekat i ukuca se ime novog projekta. + +\item U drugom polju ``Template'' ne treba da piše ništa. Ukoliko + postoji neki tekst, obrisati ga. + +\item Kliknuti na ``OK'' + +\item Iskočiće dijalog na kome piše da ne postoji fajl za editovanje, + kliknuti na ``OK'' da se on napravi. + +\item Pojavljuje se forma za kucanje programa, ukucati (na primer): + +\begin{minipage}{\columnwidth} +\begin{lstlisting}[style=codeblock] + MODULE Hello; + FROM InOut IMPORT WriteString,WriteLn; + BEGIN + WriteString("Hello World"); + WriteLn; + END Hello. +\end{lstlisting} +\end{minipage} + +\item Program se može pokrenuti na različite načine, pri čemu se + automatski prevodi: + + \begin{itemize} + + \item Klik na ``Run'' ikonicu u toolbaru (plavi čovečuljak koji trči) + + \item Meni Debug->Run + + \item Prečica Ctrl+F9 na tastaturi + + \end{itemize} + +\item Ako je sve u redu sa programom, treba da se pojavi novi terminal + u kome se ispisuje rezultat izvršavanja programa, u našem slučaju + jednostavna pozdravna poruka. +\end{itemize} + +Naravno moguće je i samo prevesti (kompajlirati) program, tako da se +samo prikažu greške (ako ih ima) i bez pokretanja programa: +\begin{itemize} +\item Klik na ``Compile'' ikonicu u toolbaru +\item Meni Tools->Compile +\item Prečica F9 na tastaturi +\end{itemize} + +Ukoliko u programu postoje greške, on neće biti pokrenut, već će se +dobiti lista grešaka u donjem delu prozora. Na primer ako obrišemo ``S'' +u četvrtom redu i probamo da pokrenemo program, taj red će biti +označen svetlo plavom bojom i dobićemo poruku: + +\kod{- Error in pro1.mod [4:5]: Undeclared identifier "Writeting"} + +Što znači da u četvrtom redu, kod petog karatkera postoji problem, da +identifikator nije deklarisan, što najčešće znači da ga nismo uvezli, +ili, kao u našem slučaju, da smo napravili grešku u kucanju. + +Stvar na koju isto treba obratiti pažnju je da se nekad greška +prijavljue nešto kasnije u tekstu nego što je napravljena. Na primer, +ako obrišemo ``;'' na kraju četvrtog reda i probamo da pokrenemo +program, peti red će biti označen svetlo plavom bojom i dobićemo +poruku: + +\kod{- Error in pro1.mod [5:5]: Expected symbol ";" } + +Ovo se desilo jer nedostaje tačka zarez na kraju četvrtog reda, ali će +kompajler probati da je traži i dalje, pa će tek na početku petog reda +prijaviti grešku. + +U spisku se takođe pojavljuje i upozorenje (Warning) o tome da se +uvezena komanda WriteString ne koristi nigde u programu. Često se +upozorenja mogu ignorisati, a pažnju uglavnom treba obraćati na +greške, odnosno poruke koje počinju sa ``Error''. + +Takođe se često dešava da su druge prijavljene greške posledica prve, +te je poželjno ponovo kompajlirati (ili pokretati) program posle svake +ispravljene greške. + +\paragraph{Napomena o template-ovima pri kreiranju projekta:} +Moguće je namestiti da u dijalogu za novi projekat drugo polje ``Template'' + uvek bude prazno. Potrebno je u tom istom dijalogu kliknuti na + ``Configure'', a potom isprazniti polje ``default template''. + +\subsection{Mogući problemi} + +\subsubsection*{Nedostajući sistemski moduli} + +Verzije pre 2.6 nisu imale uključene u glavni paket sve module koji se +koriste u okviru kursa, i bilo je neophodno da se dodatno instalira i +``Top Speed Compatibility Pack'' (tscp-x86...). Bez njega je kompajler +prijavljivao da ne postoje neki moduli - najčešće je problem bio da +nedostaje \kod{FIO} modul. + +\subsubsection*{Problemi u pokretanju - nemoguće naći exe} + +Ako pri pokušaju kompajliranja/pokretanja programa kompajler prijavi +da ne može da nađe exe i pri tome prijavljuje kraću putanju od one +koja je stvarno u pitanju, obično se radi o tome da je postojao razmak +u okviru putanje do modula. Npr ``C:\textbackslash Moj prvi program'' +će prouzrokovati probleme, a kompajler će prijaviti da ne može da nađe +``C:\textbackslash Moj''. + +Ovo je nažalost problem okruženja i dok se ne ispravi u nekoj budućoj +verziji ne može se zaobići, tako da je jedino rešenje premestiti +fajlove, odnosno ako je moguće preimenovati problematične foldere.