gitweb on Svarog

projekti pod git sistemom za održavanje verzija -- projects under the git version control system
izdvojeno upustvo za XDS u odvojen fajl
authorDoni Pracner <quinnuendo@gmail.com>
Sat, 15 Feb 2014 16:20:52 +0000 (17:20 +0100)
committerDoni Pracner <quinnuendo@gmail.com>
Sat, 15 Feb 2014 16:21:26 +0000 (17:21 +0100)
skripta-spa1-sadrzaj.tex
xds-uputstvo.tex [new file with mode: 0644]

index ecc671fa43adf756631ee9b7d2014f57b8a0d6f0..b2936771ead564593d74ef02819bf01164fd89dc 100644 (file)
@@ -2500,166 +2500,13 @@ END Rek2.
 \appendix
 
 \sectionbreak
-\section{Native XDS Modula 2 -- kratko uputstvo}
-
-
-Ovo uputstvo ukratko pokriva kako se može nabaviti XDS Modula 2 za Windows
-sistem, njenu instalaciju, te kako napraviti i pokretnuti jednostavan program.
-
-\subsection*{Dobavljanje instalacije}
-
-
-Native XDS Modula 2 se može besplatno skinuti sa sajta proizvođača,
-tačnije na adresi:\\
-\url{http://www.excelsior-usa.com/xdsdl.html}
-
-Prvo se prikazuje ugovor o korišćenju koji na dnu treba potvrditi da ste
-razumeli i da ćete ga se pridržavati.
-
-Na stranici koja se potom otvara je potrebno odabrati ``XDS 2.6 beta 2
-for Windows'' i snimiti je na računar.
-
-\subsection*{Instalacija okruženja}
-
-Osnovno okruženje (xds-x86...) se instalira pokretanjem prethodno pomenute
- instalacione arhive. 
-
-\emph{Korisnicima Windows-a 7 preporučujemo da pokrenu instalacione
-  pakete pomoću opcije ``Run as administrator'' do koje se stiže desnim
-  klikom miša.}
-
-Pretpostavićemo u daljem tekstu da je program instaliran u
-\kod{C:/XDS/}
-
-\subsection*{Pokretanje okruženja}
-
-Po uspešnoj instalaciji bi trebalo da postoji ikonica na desktopu, kao
-i grupa sa programom u start meniju.
-
-Ukoliko iz bilo kakvog razloga ne postoje odgovarajuće prečice,
-okruženje se može pokrenuti uz pomoć izvršnog fajla
-\kod{C:/XDS/BIN/xds.exe} (ako je instalirano na podrazumevanoj
-lokaciji).
-
-\subsection*{Prvi projekat}
-
-Da bismo mogli da pišemo i pokrećemo svoj program, potrebno je prvo
-napraviti projekat za njega, što se radi na sledeći način:
-
-\begin{itemize}
-
-\item 
- Iz menija se odabere Project->New.
-\item U dijalogu se klikne na gornje dugme ``Browse'', odabere se putanja gde
-  će se kreirati projekat i ukuca se ime novog projekta.
-
-\item U drugom polju ``Template'' ne treba da piše ništa. Ukoliko
-  postoji neki tekst, obrisati ga.
-
-\item Kliknuti na ``OK''
-
-\item Iskočiće dijalog na kome piše da ne postoji fajl za editovanje,
-  kliknuti na ``OK'' da se on napravi.
-
-\item Pojavljuje se forma za kucanje programa, ukucati (na primer):
-
-\begin{minipage}{\columnwidth}
-\begin{lstlisting}[style=codeblock]
-  MODULE Hello;
-  FROM InOut IMPORT WriteString,WriteLn;
-  BEGIN
-    WriteString("Hello World");
-    WriteLn;
-  END Hello.
-\end{lstlisting} 
-\end{minipage}
-
-\item Program se može pokrenuti na različite načine, pri čemu se
-  automatski prevodi:
-
-  \begin{itemize}
-
-  \item Klik na ``Run'' ikonicu u toolbaru (plavi čovečuljak koji trči)
-
-  \item Meni Debug->Run
-
-  \item Prečica Ctrl+F9 na tastaturi
-
-  \end{itemize}
-
-\item Ako je sve u redu sa programom, treba da se pojavi novi terminal
-  u kome se ispisuje rezultat izvršavanja programa, u našem slučaju
-  jednostavna pozdravna poruka.
-\end{itemize}  
-
-Naravno moguće je i samo prevesti (kompajlirati) program, tako da se
-samo prikažu greške (ako ih ima) i bez pokretanja programa:
-\begin{itemize}
-\item Klik na ``Compile'' ikonicu u toolbaru
-\item Meni Tools->Compile
-\item Prečica F9 na tastaturi
-\end{itemize}
-
-Ukoliko u programu postoje greške, on neće biti pokrenut, već će se
-dobiti lista grešaka u donjem delu prozora. Na primer ako obrišemo ``S''
-u četvrtom redu i probamo da pokrenemo program, taj red će biti
-označen svetlo plavom bojom i dobićemo poruku:
-\kod{- Error in pro1.mod [4:5]: Undeclared identifier "Writeting"}
-
-Što znači da u četvrtom redu, kod petog karatkera postoji problem, da
-identifikator nije deklarisan, što najčešće znači da ga nismo uvezli,
-ili, kao u našem slučaju, da smo napravili grešku u kucanju.
-
-Stvar na koju isto treba obratiti pažnju je da se nekad greška
-prijavljue nešto kasnije u tekstu nego što je napravljena. Na primer,
-ako obrišemo ``;'' na kraju četvrtog reda i probamo da pokrenemo
-program, peti red će biti označen svetlo plavom bojom i dobićemo
-poruku:
-
-\kod{- Error in pro1.mod [5:5]: Expected symbol ";" }
-
-Ovo se desilo jer nedostaje tačka zarez na kraju četvrtog reda, ali će
-kompajler probati da je traži i dalje, pa će tek na početku petog reda
-prijaviti grešku.
-
-U spisku se takođe pojavljuje i upozorenje (Warning) o tome da se
-uvezena komanda WriteString ne koristi nigde u programu. Često se
-upozorenja mogu ignorisati, a pažnju uglavnom treba obraćati na
-greške, odnosno poruke koje počinju sa ``Error''.
-
-Takođe se često dešava da su druge prijavljene greške posledica prve,
-te je poželjno ponovo kompajlirati (ili pokretati) program posle svake
-ispravljene greške.
-
-\paragraph{Napomena o template-ovima pri kreiranju projekta:} 
-Moguće je namestiti da u dijalogu za novi projekat drugo polje ``Template''
- uvek bude prazno. Potrebno je u tom istom dijalogu kliknuti na
- ``Configure'', a potom isprazniti polje ``default template''.
-
-\subsection{Mogući problemi}
-
-\subsubsection*{Nedostajući sistemski moduli}
-
-Verzije pre 2.6 nisu imale uključene u glavni paket sve module koji se
-koriste u okviru kursa, i bilo je neophodno da se dodatno instalira i
-``Top Speed Compatibility Pack'' (tscp-x86...). Bez njega je kompajler
-prijavljivao da ne postoje neki moduli - najčešće je problem bio da
-nedostaje \kod{FIO} modul.
-
-\subsubsection*{Problemi u pokretanju - nemoguće naći exe}
-
-Ako pri pokušaju kompajliranja/pokretanja programa kompajler prijavi
-da ne može da nađe exe i pri tome prijavljuje kraću putanju od one
-koja je stvarno u pitanju, obično se radi o tome da je postojao razmak
-u okviru putanje do modula. Npr ``C:\textbackslash Moj prvi program''
-će prouzrokovati probleme, a kompajler će prijaviti da ne može da nađe
-``C:\textbackslash Moj''. 
-
-Ovo je nažalost problem okruženja i dok se ne ispravi u nekoj budućoj
-verziji ne može se zaobići, tako da je jedino rešenje premestiti
-fajlove, odnosno ako je moguće preimenovati problematične foldere.
+\input{xds-uputstvo}
 
 \mainend
 
 
+
+%%% Local Variables: 
+%%% mode: latex
+%%% TeX-master: "skripta-spa1-jk"
+%%% End: 
diff --git a/xds-uputstvo.tex b/xds-uputstvo.tex
new file mode 100644 (file)
index 0000000..a379dca
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,159 @@
+\section{Native XDS Modula 2 -- kratko uputstvo}
+
+
+Ovo uputstvo ukratko pokriva kako se može nabaviti XDS Modula 2 za Windows
+sistem, njenu instalaciju, te kako napraviti i pokretnuti jednostavan program.
+
+\subsection*{Dobavljanje instalacije}
+
+
+Native XDS Modula 2 se može besplatno skinuti sa sajta proizvođača,
+tačnije na adresi:\\
+\url{http://www.excelsior-usa.com/xdsdl.html}
+
+Prvo se prikazuje ugovor o korišćenju koji na dnu treba potvrditi da ste
+razumeli i da ćete ga se pridržavati.
+
+Na stranici koja se potom otvara je potrebno odabrati ``XDS 2.6 beta 2
+for Windows'' i snimiti je na računar.
+
+\subsection*{Instalacija okruženja}
+
+Osnovno okruženje (xds-x86...) se instalira pokretanjem prethodno pomenute
+ instalacione arhive. 
+
+\emph{Korisnicima Windows-a 7 preporučujemo da pokrenu instalacione
+  pakete pomoću opcije ``Run as administrator'' do koje se stiže desnim
+  klikom miša.}
+
+Pretpostavićemo u daljem tekstu da je program instaliran u
+\kod{C:/XDS/}
+
+\subsection*{Pokretanje okruženja}
+
+Po uspešnoj instalaciji bi trebalo da postoji ikonica na desktopu, kao
+i grupa sa programom u start meniju.
+
+Ukoliko iz bilo kakvog razloga ne postoje odgovarajuće prečice,
+okruženje se može pokrenuti uz pomoć izvršnog fajla
+\kod{C:/XDS/BIN/xds.exe} (ako je instalirano na podrazumevanoj
+lokaciji).
+
+\subsection*{Prvi projekat}
+
+Da bismo mogli da pišemo i pokrećemo svoj program, potrebno je prvo
+napraviti projekat za njega, što se radi na sledeći način:
+
+\begin{itemize}
+
+\item 
+ Iz menija se odabere Project->New.
+\item U dijalogu se klikne na gornje dugme ``Browse'', odabere se putanja gde
+  će se kreirati projekat i ukuca se ime novog projekta.
+
+\item U drugom polju ``Template'' ne treba da piše ništa. Ukoliko
+  postoji neki tekst, obrisati ga.
+
+\item Kliknuti na ``OK''
+
+\item Iskočiće dijalog na kome piše da ne postoji fajl za editovanje,
+  kliknuti na ``OK'' da se on napravi.
+
+\item Pojavljuje se forma za kucanje programa, ukucati (na primer):
+
+\begin{minipage}{\columnwidth}
+\begin{lstlisting}[style=codeblock]
+  MODULE Hello;
+  FROM InOut IMPORT WriteString,WriteLn;
+  BEGIN
+    WriteString("Hello World");
+    WriteLn;
+  END Hello.
+\end{lstlisting} 
+\end{minipage}
+
+\item Program se može pokrenuti na različite načine, pri čemu se
+  automatski prevodi:
+
+  \begin{itemize}
+
+  \item Klik na ``Run'' ikonicu u toolbaru (plavi čovečuljak koji trči)
+
+  \item Meni Debug->Run
+
+  \item Prečica Ctrl+F9 na tastaturi
+
+  \end{itemize}
+
+\item Ako je sve u redu sa programom, treba da se pojavi novi terminal
+  u kome se ispisuje rezultat izvršavanja programa, u našem slučaju
+  jednostavna pozdravna poruka.
+\end{itemize}  
+
+Naravno moguće je i samo prevesti (kompajlirati) program, tako da se
+samo prikažu greške (ako ih ima) i bez pokretanja programa:
+\begin{itemize}
+\item Klik na ``Compile'' ikonicu u toolbaru
+\item Meni Tools->Compile
+\item Prečica F9 na tastaturi
+\end{itemize}
+
+Ukoliko u programu postoje greške, on neće biti pokrenut, već će se
+dobiti lista grešaka u donjem delu prozora. Na primer ako obrišemo ``S''
+u četvrtom redu i probamo da pokrenemo program, taj red će biti
+označen svetlo plavom bojom i dobićemo poruku:
+\kod{- Error in pro1.mod [4:5]: Undeclared identifier "Writeting"}
+
+Što znači da u četvrtom redu, kod petog karatkera postoji problem, da
+identifikator nije deklarisan, što najčešće znači da ga nismo uvezli,
+ili, kao u našem slučaju, da smo napravili grešku u kucanju.
+
+Stvar na koju isto treba obratiti pažnju je da se nekad greška
+prijavljue nešto kasnije u tekstu nego što je napravljena. Na primer,
+ako obrišemo ``;'' na kraju četvrtog reda i probamo da pokrenemo
+program, peti red će biti označen svetlo plavom bojom i dobićemo
+poruku:
+
+\kod{- Error in pro1.mod [5:5]: Expected symbol ";" }
+
+Ovo se desilo jer nedostaje tačka zarez na kraju četvrtog reda, ali će
+kompajler probati da je traži i dalje, pa će tek na početku petog reda
+prijaviti grešku.
+
+U spisku se takođe pojavljuje i upozorenje (Warning) o tome da se
+uvezena komanda WriteString ne koristi nigde u programu. Često se
+upozorenja mogu ignorisati, a pažnju uglavnom treba obraćati na
+greške, odnosno poruke koje počinju sa ``Error''.
+
+Takođe se često dešava da su druge prijavljene greške posledica prve,
+te je poželjno ponovo kompajlirati (ili pokretati) program posle svake
+ispravljene greške.
+
+\paragraph{Napomena o template-ovima pri kreiranju projekta:} 
+Moguće je namestiti da u dijalogu za novi projekat drugo polje ``Template''
+ uvek bude prazno. Potrebno je u tom istom dijalogu kliknuti na
+ ``Configure'', a potom isprazniti polje ``default template''.
+
+\subsection{Mogući problemi}
+
+\subsubsection*{Nedostajući sistemski moduli}
+
+Verzije pre 2.6 nisu imale uključene u glavni paket sve module koji se
+koriste u okviru kursa, i bilo je neophodno da se dodatno instalira i
+``Top Speed Compatibility Pack'' (tscp-x86...). Bez njega je kompajler
+prijavljivao da ne postoje neki moduli - najčešće je problem bio da
+nedostaje \kod{FIO} modul.
+
+\subsubsection*{Problemi u pokretanju - nemoguće naći exe}
+
+Ako pri pokušaju kompajliranja/pokretanja programa kompajler prijavi
+da ne može da nađe exe i pri tome prijavljuje kraću putanju od one
+koja je stvarno u pitanju, obično se radi o tome da je postojao razmak
+u okviru putanje do modula. Npr ``C:\textbackslash Moj prvi program''
+će prouzrokovati probleme, a kompajler će prijaviti da ne može da nađe
+``C:\textbackslash Moj''. 
+
+Ovo je nažalost problem okruženja i dok se ne ispravi u nekoj budućoj
+verziji ne može se zaobići, tako da je jedino rešenje premestiti
+fajlove, odnosno ako je moguće preimenovati problematične foldere.
Svarog.pmf.uns.ac.rs/gitweb maintanance Doni Pracner