gitweb on Svarog
projekti pod git sistemom za održavanje verzija -- projects under the git version control systemdiff --git a/xds-uputstvo.tex b/xds-uputstvo.tex
--- /dev/null
+++ b/xds-uputstvo.tex
@@ -0,0 +1,159 @@
+\section{Native XDS Modula 2 -- kratko uputstvo}
+
+
+Ovo uputstvo ukratko pokriva kako se može nabaviti XDS Modula 2 za Windows
+sistem, njenu instalaciju, te kako napraviti i pokretnuti jednostavan program.
+
+\subsection*{Dobavljanje instalacije}
+
+
+Native XDS Modula 2 se može besplatno skinuti sa sajta proizvođača,
+tačnije na adresi:\\
+\url{http://www.excelsior-usa.com/xdsdl.html}
+
+Prvo se prikazuje ugovor o korišćenju koji na dnu treba potvrditi da ste
+razumeli i da ćete ga se pridržavati.
+
+Na stranici koja se potom otvara je potrebno odabrati ``XDS 2.6 beta 2
+for Windows'' i snimiti je na računar.
+
+\subsection*{Instalacija okruženja}
+
+Osnovno okruženje (xds-x86...) se instalira pokretanjem prethodno pomenute
+ instalacione arhive.
+
+\emph{Korisnicima Windows-a 7 preporučujemo da pokrenu instalacione
+ pakete pomoću opcije ``Run as administrator'' do koje se stiže desnim
+ klikom miša.}
+
+Pretpostavićemo u daljem tekstu da je program instaliran u
+\kod{C:/XDS/}
+
+\subsection*{Pokretanje okruženja}
+
+Po uspešnoj instalaciji bi trebalo da postoji ikonica na desktopu, kao
+i grupa sa programom u start meniju.
+
+Ukoliko iz bilo kakvog razloga ne postoje odgovarajuće prečice,
+okruženje se može pokrenuti uz pomoć izvršnog fajla
+\kod{C:/XDS/BIN/xds.exe} (ako je instalirano na podrazumevanoj
+lokaciji).
+
+\subsection*{Prvi projekat}
+
+Da bismo mogli da pišemo i pokrećemo svoj program, potrebno je prvo
+napraviti projekat za njega, što se radi na sledeći način:
+
+\begin{itemize}
+
+\item
+ Iz menija se odabere Project->New.
+\item U dijalogu se klikne na gornje dugme ``Browse'', odabere se putanja gde
+ će se kreirati projekat i ukuca se ime novog projekta.
+
+\item U drugom polju ``Template'' ne treba da piše ništa. Ukoliko
+ postoji neki tekst, obrisati ga.
+
+\item Kliknuti na ``OK''
+
+\item Iskočiće dijalog na kome piše da ne postoji fajl za editovanje,
+ kliknuti na ``OK'' da se on napravi.
+
+\item Pojavljuje se forma za kucanje programa, ukucati (na primer):
+
+\begin{minipage}{\columnwidth}
+\begin{lstlisting}[style=codeblock]
+ MODULE Hello;
+ FROM InOut IMPORT WriteString,WriteLn;
+ BEGIN
+ WriteString("Hello World");
+ WriteLn;
+ END Hello.
+\end{lstlisting}
+\end{minipage}
+
+\item Program se može pokrenuti na različite načine, pri čemu se
+ automatski prevodi:
+
+ \begin{itemize}
+
+ \item Klik na ``Run'' ikonicu u toolbaru (plavi čovečuljak koji trči)
+
+ \item Meni Debug->Run
+
+ \item Prečica Ctrl+F9 na tastaturi
+
+ \end{itemize}
+
+\item Ako je sve u redu sa programom, treba da se pojavi novi terminal
+ u kome se ispisuje rezultat izvršavanja programa, u našem slučaju
+ jednostavna pozdravna poruka.
+\end{itemize}
+
+Naravno moguće je i samo prevesti (kompajlirati) program, tako da se
+samo prikažu greške (ako ih ima) i bez pokretanja programa:
+\begin{itemize}
+\item Klik na ``Compile'' ikonicu u toolbaru
+\item Meni Tools->Compile
+\item Prečica F9 na tastaturi
+\end{itemize}
+
+Ukoliko u programu postoje greške, on neće biti pokrenut, već će se
+dobiti lista grešaka u donjem delu prozora. Na primer ako obrišemo ``S''
+u četvrtom redu i probamo da pokrenemo program, taj red će biti
+označen svetlo plavom bojom i dobićemo poruku:
+
+\kod{- Error in pro1.mod [4:5]: Undeclared identifier "Writeting"}
+
+Što znači da u četvrtom redu, kod petog karatkera postoji problem, da
+identifikator nije deklarisan, što najčešće znači da ga nismo uvezli,
+ili, kao u našem slučaju, da smo napravili grešku u kucanju.
+
+Stvar na koju isto treba obratiti pažnju je da se nekad greška
+prijavljue nešto kasnije u tekstu nego što je napravljena. Na primer,
+ako obrišemo ``;'' na kraju četvrtog reda i probamo da pokrenemo
+program, peti red će biti označen svetlo plavom bojom i dobićemo
+poruku:
+
+\kod{- Error in pro1.mod [5:5]: Expected symbol ";" }
+
+Ovo se desilo jer nedostaje tačka zarez na kraju četvrtog reda, ali će
+kompajler probati da je traži i dalje, pa će tek na početku petog reda
+prijaviti grešku.
+
+U spisku se takođe pojavljuje i upozorenje (Warning) o tome da se
+uvezena komanda WriteString ne koristi nigde u programu. Često se
+upozorenja mogu ignorisati, a pažnju uglavnom treba obraćati na
+greške, odnosno poruke koje počinju sa ``Error''.
+
+Takođe se često dešava da su druge prijavljene greške posledica prve,
+te je poželjno ponovo kompajlirati (ili pokretati) program posle svake
+ispravljene greške.
+
+\paragraph{Napomena o template-ovima pri kreiranju projekta:}
+Moguće je namestiti da u dijalogu za novi projekat drugo polje ``Template''
+ uvek bude prazno. Potrebno je u tom istom dijalogu kliknuti na
+ ``Configure'', a potom isprazniti polje ``default template''.
+
+\subsection{Mogući problemi}
+
+\subsubsection*{Nedostajući sistemski moduli}
+
+Verzije pre 2.6 nisu imale uključene u glavni paket sve module koji se
+koriste u okviru kursa, i bilo je neophodno da se dodatno instalira i
+``Top Speed Compatibility Pack'' (tscp-x86...). Bez njega je kompajler
+prijavljivao da ne postoje neki moduli - najčešće je problem bio da
+nedostaje \kod{FIO} modul.
+
+\subsubsection*{Problemi u pokretanju - nemoguće naći exe}
+
+Ako pri pokušaju kompajliranja/pokretanja programa kompajler prijavi
+da ne može da nađe exe i pri tome prijavljuje kraću putanju od one
+koja je stvarno u pitanju, obično se radi o tome da je postojao razmak
+u okviru putanje do modula. Npr ``C:\textbackslash Moj prvi program''
+će prouzrokovati probleme, a kompajler će prijaviti da ne može da nađe
+``C:\textbackslash Moj''.
+
+Ovo je nažalost problem okruženja i dok se ne ispravi u nekoj budućoj
+verziji ne može se zaobići, tako da je jedino rešenje premestiti
+fajlove, odnosno ako je moguće preimenovati problematične foldere.